Handle přístup

25. listopadu 2008 v 10:59 |  Handle
Handle je další terapií, která nás zaujala. Název je zkratkou vzniklou ze začátečních písmen sousloví "Holistic Approach to NeuroDevelopment & Learning Efficiency" - Holistický přístup k neurovývoji a efektivitě učení. Zakladatelkou této metody je p. Judith Bluestone, která sama má (nebo měla) autismus, epilepsii, dmo a ještě několik dalších diagnóz (jejich výčet je tak trochu jako z Járy Cimrmana), ale nějak se z toho dokázala vybabrat tak, že s tím dokáže smysluplně žít. Handle je přístup, který čerpá z mnoha různých zdrojů - např. ze senzorické integrace, Bobath konceptu, psychologie, neurologie, speciální pedagogiky atd. Pracuje se se systémem jednoduchých cvičení, která by ale měla mít dost komplexní neurologický účinek. Podobně jako Son-rise se Handle nedívá na zvláštní a repetitivní chování dětí (např. točení se, kývání, různé zvláštní pohyby) jako na něco nevhodného a nepatřičného, ale vidí to jako chování, kterým si děti vypomáhají k tomu, aby se cítily lépe (např. si děti mohou stimulovat vestibulární systém). Z chování dětí se dají také vypozorovat různé deficity ve smyslové oblasti (např. to, že jsou přecitlivělé nebo naopak málo citlivé na světlo, hluk, doteky atd.), které jsou známkou nerovnováhy v neurologickém vývoji. Na Handle přístupu se nám v neposlední řadě líbí jejich zásada, že méně znamená více a pomaleji znamená rychleji (v praxi se to projevuje tak, že cviky, které sestavuje Handle terapeut dítěti, nezaberou denně více než 20 - 30 minut času), což je sympatické i z toho hlediska, že se to dá celkem dobře spojit s jinými terapiemi.
Následující text o Handle přístupu je v anglickém originálu přístupný na stránkách Handle, které uvádíme mezi oblíbenými odkazy.


HANDLE je neinvazivní, holistická alternativa k diagnostice a terapii neurovývojových odlišností, zahrnujících diagnózy poruch autistického spektra, poruch učení (dyslexie,dysgrafie), poruch pozornosti, ADHD, poruch vývoje řeči, poruch paměti, poruch chování, DMO, schizofrenie/obsesivně kompulsivní poruchy/deprese, stavů po úrazech mozku/ mozkových příhodách, Tourettova syndromu, CHARGE syndromu a jiných ojedinělých syndromů.

HANDLE vidí diagnózu jako způsob, jak popsat skupinu symptomatických projevů a chování. HANDLE jde za hranice těchto diagnóz a hledá kořeny daných projevů a chování. HANDLE přístup vidí chování jako komunikaci a snaží se pochopit, co daná chování komunikují. "Pokud se Mirek pořád vrtí, je to proto, že je neposlušný nebo proto, že má zvýšenou citlivost na hmat a když sedí na židli, je to jako by seděl na smirkovém papíře?" "A co Honza a jeho psaní? Je jenom lajdák, který se nesnaží a věčně leží na lavici, nebo jeho svalové napětí je natolik nízké, že většinu energii spotřebuje na to, aby seděl rovně a už mu moc nezbývá na jemné a precizní pohyby potřebné pro psaní? " HANDLE hledá kořeny obtíží, a nesnaží se jen maskovat příznaky. Je to metoda neinvazivní, nepoužívá léky ani složité pomůcky. Je vytvořen jako nástroj k tomu, aby rodina mohla doma sama pomoci dítěti či dospělému zlepšit funkce nervového systému a proces učení.


HANDLE se dívá na jedince jako na celek - jejich vnější a vnitřní prostředí a vývoj od početí po současnost - a používá tyto informace k určení toho, jak pro ně pracují jejich neurovývojové systémy. Organizace těchto senzo-motorických systémů je hierarchická, vývojová a interaktivní, jednotlivé systémy jsou na sobě vzájemně závislé a navzájem se podporují.
Pokud jsou nepravidelnosti v jednom či více systémech, ovlivní to funkčnost celého člověka. Zároveň může jeden systém zastoupit/kompenzovat za jiný systém. Nepravidelnosti v hierarchických a vývojových funkcích proto ovlivňují kvalitu života a všechny formy učení (pohybové, řečové, akademické či sociální). Pokud něco brání jednotlivým systémům, aby fungovaly efektivně, způsobuje to stres v daných systémech a v systémech, které s nimi souvisí. Systémy ve stresu se uzavřou; jedinec je méně efektivní; může mít obtíže s vykonáním věcí, které chce dělat; je lehce unavitelný; může se chovat matoucím/záhadným či nechtěným způsobem či může dělat věci způsobem, který ostatní považují za 'zvláštní'.


HANDLE staví na vědecky prokázaných faktech z řady disciplín (rehabilitace, psychologie, neurovědy, lékařství, speciální pedagogiky, výživy apod.). Vychází mimo jiné z poznatků, že nervový systém je schopný se neustále adaptovat, že struktura mozku je tvarována vlivem stimulace, kterou mozek dostává a že mozek je schopen se zotavit z chorob a úrazů. Dále chápe, že pohyb, podpořený správnou výživou organizuje zpracování informací, ovlivňuje biochemickou rovnováhu v těle a pomáhá tvarovat vlastní strukturu mozku. Rovněž staví na poznatku, že nervový systém, zvláště jeho slabé části, reaguje stresem na přemíru stimulace. Systém ve stresu přestane pracovat.


HANDLE vytváří pro každého klienta individualizovaný program jednoduchých pohybových aktivit, jež vyžadují pouze několik jednoduchých pomůcek. Prostřednictvím pravidelné, jemné a pozvolné stimulace tyto aktivity posilují oslabené funkce a mohou zlepšit funkce nervového systému a proces učení. HANDLE program je vytvořen na základě informací získaných během pozorovacího vyšetření a z podrobného dotazníku a rozhovoru.


Během vyšetření sledujeme především to, jak klient jednotlivé úkoly provádí, jelikož to nám dává informaci o fungování jeho nervového systému a smyslů. Musí si k tomu lehnout, musí si zakrýt jedno oko, musí se točit na židli? Důležitým principem je, že vždy komunikujeme s osobou, pro kterou program vytváříme. A nevadí, že třeba nemluví. I držení těla, posunky či pohled jsou způsobem komunikace…Na základě informací získaných z vyšetření je pak vytvořen tzv. neurovývojový profil, nebo zjednodušeně řečeno jakási mapa toho, jak jednotlivé smysly a nervový systém konkrétní osoby fungují a je sestaven program fyzických aktivit.
HANDLE program se skládá přibližně ze 6 až 13 cviků a zabere 15 až 30 minut. Tyto aktivity jsou jednoduché na provedení, ale neurologicky komplexní. Při jejich provádění je důležité poslouchat naše tělo a vnímat, kdy dosáhlo hranice stresu. HANDLE přístup staví na zásadách, že méně je více a pomaleji je rychleji. Spolu s aktivitami doporučíme i správnou výživu, která, jak je všeobecně známo, ovlivňuje procesy v našem těle i funkci mozku."


Každý HANDLE praktik má svůj program a může doporučit HANDLE z vlastní zkušenosti.


Pro více informací v češtině kontaktujte Janu a Paula Baptie, kteří jsou Certifikováni v HANDLE® přístupu na handle@email.cz nebo 558 694 017. Podrobné informace v angličtině naleznete na www.handle.org.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Olga Loulová Olga Loulová | E-mail | 5. ledna 2009 v 18:28 | Reagovat

Dobrý den,

jsem matka, která se svým synkem (12 let) dělá HANDLE přístup a moc mě tato věc zajímá. Možná by zajímalo i vás, že se chystají hned dva základní kurzy HANDLE, a to 7. a 8.3.09 v Komorní Lhotce a 4. a 5.4.09 v Praze (jsou to víkendy). Chcete-li napište, pošlu vám pozvánky, až budou definitivně hotové (jak mám info, teď se na nich pracuje).

Moc zdravím

Olga Loulová

2 Tuška Tuška | E-mail | Web | 5. ledna 2009 v 21:14 | Reagovat

Dobrý den!

Kdybych mohla poprosit, měla bych zájem o ten kurz v Praze, protože jsem ze západních Čech (Morava je dost daleko). Mohla byste mi poslat pozvánku třeba na mail?

Moc děkuji předem!!!! Lucie (Tuška)

3 Pavel Pavel | E-mail | 12. ledna 2009 v 10:47 | Reagovat

Dobrý den,

dal jsem dnes na blog pozvánku na základní kurz Handle v březnu v Komorní Lhotce, pozvánku na kurz v Praze zatím k dispozici nemám.

Manželka byla na prvním Handle kurzu v Komorní Lhotce, bylo to hodně intenzivní, určitě můžeme doporučit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.